Home > Hälsa och friskvård > Bli av med de sista kilona

Bli av med de sista kilona

mars 21st, 2019

När du närmar dig ditt viktmål blir det allt svårare att bli av med kilona. Din kropp kämpar emot viktnedgången eftersom den anser att den behöver fettet för framtida svältperioder och den har även anpassat sig till dina träningsvanor och diet. Men oroa dig inte! Det finns flera sätt att bli av med kilona, testa dig fram och se vad som känns bäst för dig. 

Fettsugning

Vill du göra det enkelt för dig själv och få bestående resultat ska du gå den kirurgiska vägen. Fettsugningar idag kräver inte mer än några dagars sjukskrivning eller någon alla beroende på yrke och varifrån du tar fettet. Vi föds alla med en uppsättning fettceller, vi kan inte producera fler utan det som händer är att fettcellerna växer och blir större när vi går upp i vikt. Genom att suga ut fettcellerna finns det inga extra fettceller på platsen som kan växa sig större och det blir därmed mycket svårare att få fettsamlingar där igen. Du kan så klart fortfarande gå upp i vikt, men där du har fettsugit kommer inte att påverkas lika mycket som tidigare.

Fasta

Många studier lyfter fördelarna med att fasta för att snabbare gå ned i vikt utan att påverka hälsan negativt. Det är inte konstigt att 5:2-dieten har fungerat för så många, genom att fasta två dagar i veckan ställer kroppen in sig på att vara mer effektiv och fettförbränning är en del av detta. Periodisk fasta har använts i tusentals år för religiösa skäl och det finna inga studier som visar på att det skulle vara skadligt för hälsan. Den vanligaste metoden för dem som vill fasta är att fasta i 16 timmar och ha ett fönster på 8 timmar där du får äta. Tekniskt sett får du äta vad du vill men eftersom du vill gå ned i vikt är det bäst att välja magert kött som kyckling och fisk, bra fetter från nötter och avokado samt mycket grönt som broccoli och spenat.