Att vara gravid är inte något som många förknippar med att må bra och känna sig bekväm – man blir större, får svårare att röra sig och illamående är vanligt. Det finns dock åtgärder att vidta för att må bättre.

Graviditet

På Vårdguiden kan du läsa mer om hur du på bäst sätt kan göra för att må bra under hela din graviditet. Något som de flesta är medvetna om är att de ska undvika saker så som alkohol och tobak då det är skadligt för fostret. Rökning kan exempelvis öka riskerna för att få missfall eller att det barn du föder råkar ut för plötslig spädbarnsdöd. Alkohol påverkar det ofödda barnets hjärna och nervsystem, men ingen vet hur mycket. Därför är det bra att helt avstå från att dricka alkohol.

En annan sak som är viktigt för att må bra under graviditeten är vad du äter, hur mycket du äter och att du bör undvika vissa livsmedel. Att dessutom äta kosttillskott i form av vitaminer och folsyra är att rekommendera. På Graviditetskollen kan du hitta olika paket som passar behoven för dig som vill bli gravid eller är gravid.

Vårdguiden har också mer information om vilken mat som passar bra att äta under din graviditet och vilken mat du ska undvika. Du kan få i dig vitaminer och mineraler från vissa av livsmedlen, men för att få i dig tillräckligt för både dig och ditt ofödda barn, så är det bra att ta tillskott som nämnt ovan. Övrigt som är bra att tänka på när det gäller kosten är att du väljer rätt sorts fett. Du måste även se till att du får i dig tillräckligt med proteiner, vilket du får genom att äta en vanlig blandad kost: mat som kommer från både djur och växtriket. Är du vegan eller vegetarian är det viktigt att du äter baljväxter med mera som ger dig mycket protein. Var medveten om att gravida inte ska äta så vildfångad lax, öring, gädda och andra fiskar som finns i Sveriges vatten mer än 2-3 gånger under året eftersom de kan innehåller kvicksilver och dioxin.

Det är faktiskt lite av en myt att man ska äta för två när man är gravid. Fostret behöver inte mycket av din näring för att må bra. Livsmedelsverket säger faktiskt att under de första tre månaderna behöver man bara äta en frukt extra om dagen. Under de nästa tre månaderna kan man äta ett matigt mellanmål, såsom en skål med gröt, och en frukt extra. De sista månaderna kan man äta för en och en halv, ät gärna två matiga mellanmål extra och en frukt. Mer behövs faktiskt inte för att fostret och du ska vara nöjda under hela graviditeten.

Så för att sammanfatta det hela, ät en varierad kost, rör på dig och undvik alkohol, tobak och vissa livsmedel. Praktisera sunt förnuft och konsultera din barnmorska om du är osäker på vad du bör och inte bör göra.

Rekommenderade artiklar