Känner du dig sliten och nere fastän sommaren är på väg? Det finns enkla medel man kan prova för att försöka lyfta humöret och få mer energi.

Se till att få ordentlig med sömn. Vi sover allt mindre och det kan vara svårt att somna när man inte kan sluta tänka på jobbiga problem och situationer. Det tar tid att lära sig att koppla bort hjärnan och bara fokusera på att slappna av. Men när du väl kan stänga av stressen kommer du verkligen märka skillnaden. Om du vaknar mycket på nätterna kan du försöka analysera fram varför? Dricker du gärna vatten eller annat innan sängdags kan du lätt vakna kissnödig. Spänner du käken eller gnisslar tänder kan du också vakna under natten.

Det finns delade åsikter om hur mycket vatten man ska dricka per dag. Så klart behöver man lite mer vätska om man svettas mycket eller tränar hårt, men annars är det faktiskt bäst att gå på känsla. Känner du dig törstig, drick vatten. Är du inte törstig, låt bli. Man kan faktiskt dricka sig sjuk på vatten. Det är också en risk att du bli väldigt torr i munnen om du dricker ofta under dagen. Eftersom du alltid är fuktig i munnen när du dricker kommer din salivproduktion att förminskas.

Tänk också över dina matvanor. Äter du mycket fett och kolhydrater som du inte gör dig av med? Då kommer du att känna dig tröttare under dagen. Det är bättre att småäta lite över hela dagen än att äta ett eller två stora måltider. Då håller du magen igång hela dagen och får en jämnare matsmältning. Försök också att få in mer grönt i kosten. Det är mättande och ger dig många viktiga mineraler och vitaminer.

Tänk positivt på livet. Det här är, som med sömn, någonting man måste öva upp. Det är lätt att se pessimistiskt på situationer och att känna sig  nere vid minsta motstånd. Träna upp din förmåga att hitta positiva saker i svåra situationer och hitta nya tankesätt så du inte tappar humöret när saker och ting inte går som du vill.