I kampsporter tränar du hela kroppen, även om vissa övningar skiftar beroende på vilken sport du ägnar dig åt. Det är också möjligt att bara ägna sig åt själva träningsdelen av kampsporter, ifall du inte vill ”slåss” på riktigt. Den mest kända träningsformen baserad på en kampsport är antagligen boxercise, med övningar hämtade från boxningen.

Förutom att kampsporter är bra för att träna upp din kondition och styrka förbättrar de även din balans, motorik och mentala styrka. Du kommer snart att märka skillnaden.

Om du väljer sporter som boxning eller muay thai är det viktigt att du har bra handskar. De kan du till exempel hitta på Highwhey.com. Bra handskar skyddar dina händer från skador.

8392366-man-practicing-body-combat

Öka din slagstyrka

För att bli riktigt bra på en kampsport brukar det vara viktigt att kunna slå hårt. För att kunna utveckla mycket kraft krävs det att du tränar de stora musklerna i låren, höfterna och bålen.

Med styrketräning ökar du slagstyrkan bättre än med klassiska övningar som armhävningar. På Styrkelabbet finns det mer utförlig information, men här följer några tips:

Använd rätt vikt

En lagom vikt är 50-70% av 1RM. 1RM är den vikt med vilken du bara orkar utföra en repetition av en övning. Om du inte vet exakt går det att räkna ut med en kalkylator hos Styrkelabbet. En vikt som du kan lyfta fem gånger brukar vara lagom. Två av de mest effektiva övningarna för att utveckla slagstyrkan är smal bänkpress och knäböj.

Smal bänkpress

Vid smal bänkpress greppar du stången ungefär rakt ovanför axlarna. Det gör att övningen tar mer på triceps och mindre på bröstmusklerna än vanlig bänkpress.

Sänk stången långsamt tills den nuddar vid bröstet för att sedan skjuta ifrån dig den så explosivt som möjligt och upprepa sedan.

Knäböj

Vid knäböj placerar du skivstången bakom dig, strax nedanför axlarna. Böj dina knän långsamt tills dina ben har 90 graders vinkel. Var noggrann med att hålla din rygg rak eftersom du annars lätt kan skada dig. Ställ dig sedan upp explosivt och upprepa.

Med hjälp av de två övningarna samt andra kommer du märka att din slagstyrka snabbt utvecklas.

Recommended Articles