Löpning är ett utmärkt val som träning under sommaren. Du får en perfekt ursäkt att spendera mer tid utomhus och gör något positivt för din hälsa. Men det är alltid bra att sitta på lite extra kunskap innan du kommer igång med en ny träningsform. På så sätt får du det mesta utav din träning redan från början men tränar också så säker du bara kan.

Börja med att skaffa dig ett par bekväma löparskor. Du kommer säker kunna hitta många riktigt dyra exemplar. Men som nybörjare behöver klarar du dig garanterat med ett par billigare varianter. Skaffa även lite luftiga och sköna träningskläder om du inte redan äger några. Välj plagg i funktionsmaterial för bästa funktionalitet.

Under sommaren kommer du springa en hel del i starkt solsken. Se därför även till att skydda dig från solen med några SPF-produkter. Det finns många att välja mellan så försök hitta en som passar just dig. Är du ute länge rekommenderas det att återapplicera varannan timme.

När du först börjar springa kan det vara bra att testa några olika underlag. Asfalt är kanske det mest lättillgängliga underlaget, men det är sällan en stor favorit. Grus är ett mjukare och därför mer skonsamt underlag. Kan du hitta en grusväg i din närhet är det ofta ett bra alternativ. Det kanske till och med är ett tänkt motionsled.

Försök inte springa så snabbt eller så länge du kan till att börja med. Fokusera istället på tekniken och ge din kropp chansen att vänja sig vid den nya belastningen. Går du ut allt för hårt i början ökar du drastiskt risken för skador. Och det är ju trots allt motsatsen till vad du försöker uppnå med att träna.

Rekommenderade artiklar