På senare tid har det pratats väldigt mycket om chiafrön i wellnessbranschen. Det hela började med att författaren Christopher McDougall lanserade boken Born to run – jakten på löpningens själ 2009.

löpare vid start

I boken berättar han om Tarahumara-stammen i Mexiko som anses vara världens bästa långdistanslöpare. Enligt McDougall ligger drycken ”Chia fresca”, baserad på chiafrön, bakom deras uthållighet.

För att vara ett sådant litet frö så innehåller chia väldigt många närings- och mineralämnen som är bra för kroppen. Det finns till exempel lika mycket protein som det finns i nötkött, skriver Aftonbladet . Omega-3 är en annan nyttighet och det som är intressant här är att chiafrön har åtta gånger mer av ämnet än lax. En god nyhet för den som kanske är allergisk mot fisk eller helt enkelt inte gillar det. Andra ämnen som ingår är fiber, kalcium, fosfor och kalium.

Att få i sig alla dessa näringsämnen leder bland annat till att du får ett starkare skelett tack vare kalciumet, då en matsked med chia har mer kalcium i sig än en deciliter mjölk. Dessutom ökar blodsockernivån långsamt vilket medför nedsatt risk för diabetes.

Varför inte prova på att blanda ihop den traditionella Chia fresca som dricks av Tarahumarafolket? Allt du behöver är lite limesaft, agavesirap och en matsked chiafrön som blandas i ett glas vatten. Ska du baka kan också vetemjölet till viss del ersättas av chiafrön eller chiamjöl. Eftersom de har en förmåga till att lätt binda vätska kan du dessutom skippa äggen.

Rekommenderade artiklar