Många drabbas av en säsongsbunden depression på hösten och den brukar vara som värst under vintern när det är som mörkast. Även de som inte utvecklar en depression kan känna sig nedstämda. Teorierna är flera om vad anledningen till det är och hur du botar det.

Solljuset

Att vi får brist på sol är förmodligen en stor del av anledningen till att vi blir nedstämda eller deprimerade. Det är därför viktigt att vi är ute i det lilla solsken som vi får i Sverige under vintern. En behandling som försöker åtgärda det problemet på konstgjord väg är ljusterapi och det har hjälpt många.

Konditionsträning

Det är alltid viktigt att röra på sig för att vi ska må bra och bli piggare, men kanske ännu mer på vintern. Vi har tidigare skrivit om hur viktigt det är med konditionsträning för att må bra. Många säger att de ska börja träna när ljuset kommer och vädret blir finare, men ärligt talat går det att hitta undanflykter när våren kommer också. Om du bara har varma kläder och rejäla kängor finns det inget som hindrar dig från att börja promenera redan under vintern.

Njut av mörkret och kylan

Det kan vara svårt att tänka sig för den som tycker illa om den mörka årstiden, men med en förändring av dina tankemönster är det möjligt. Exempelvis är det bara på vintern det är någon vits med att tända värmeljus för på sommaren är det ändå ljust dygnet runt och dessutom är det varmt. Ladda upp med bra filmer och serier till din lediga tid. På sommaren känns det dumt att sitta inne framför TV:n, men på vintern kan du göra det med gott samvete. Något annat som du inte kan njuta av på sommaren är att ta ett varmt bad när du har varit ute. Försök tänka på fler saker som du endast kan göra på vintern. Det finns säkert mer positiva saker än du tror.

Rekommenderade artiklar