Nu när vintern och mörkret kommer upplever många i Norden någon typ av nedstämdhet. De flesta vet nog numer att träning är ett effektivt sätt att förebygga och motverka depression och nedstämdhet. Det hjälper också att vara utomhus.

grupp som cyklar på hösten

Att bara gå ut och promenera är faktiskt en bättre metod för att mota bort höst- och vintertrötthet än alla möjliga former av ljusterapi, som börjar bli populärt, skriver DN, och rejält mycket billigare också. En ljusterapilampa kostar nämligen uppemot 8000 kronor.

Cykla både ute och inne

Att ta en rejäl cykeltur mitt på dagen är en god idé, då träning i kombination med dagsljus är ett ännu bättre medel mot nedstämdhet och depression än att bara gå ut och promenera ett tag. Det är alltså en bättre idé att lägga pengarna på en bra cykel istället för en ljuslampa eftersom man då får riktigt dagsljus istället. Dock är ju vintern på väg, och tar säkerligen med sig åtminstone lite snö. Det behöver dock inte sätta käppar i hjulet för din cykelträning, cykling kan tränas inomhus också! Motionscyklar till riktigt bra priser hittar du hos Gymkompaniet. Passa på att ta en promenad på lunchen när det är ljust och ta sedan när du kommer hem ett ordentligt pass på cykeln.

Ett bra mål för din träning kan vara Gran Fondo Stockholm, som äger rum den 23 maj 2015. Loppet har två olika distanser, 6 respektive 15 mil, beroende på hur bra din träning gått. Med ett sådant mål i sikte blir det garanterat lättare att pusha sig själv i höstmörkret!

Rekommenderade artiklar