Vid det här laget är hälsoriskerna som en stillasittande livsstil medför ingen nyhet längre. Men för många av oss är det svårt att ändra på faktumet att vi tillbringar en stor del av dagen vid ett skrivbord. Även om man tar rönen kring de potentiella skadorna på största allvar, är det nog få som verkligen överväger ett karriärbyte. Istället försöker vi motverka arbetstimmarnas stillasittande med att göra motion till en lika självklar del av vardagen. Men i ett redan fullspäckat schema gör sig tidsbristen snabbt påmind. Vägen till och från jobbet är ett tillfälle då vi kan slå flera flugor i en smäll utan att planeringen brister.

Allvarliga hälsoskador är inte det vi vill ta med oss hem efter arbetsdagens slut. Men flera källor betonar att vi måste ändra på våra vanor för att väga upp effekten av flera timmars orörlighet varje dag. Att cykla till jobbet är en smart, om än inte fullständig, lösning på problemet. När vi tar oss till arbetsplatsen för egen maskin istället för att ta buss eller bil införlivas motion i våra rutiner utan att vi behöver sätta av tid vi inte anser oss ha till att träna. Visserligen kan det tillkomma några minuters restid, men i många fall är skillnaden obetydlig. Ibland överraskas man till och med av att det går fortare att cykla än att försöka ta sig fram med bil genom morgontrafiken.

Viktigt är såklart att utrusta cykeln ordentligt. Reflexer, fungerande bromsar och praktisk förvaring för allt du kan tänkas behöva ta med dig till jobbet gör att transporten till och från arbetsplatsen förlöper problemfritt och säkert. Ska du navigera stadstrafiken på två hjul istället för fyra har en godkänd cykelhjälm med hög säkerhetsstandard en självklar plats på knoppen. Tanken var ju att minska hälsoriskerna, eller hur?

Recommended Articles