Home > Hälsa och friskvård > Sova gott för bättre hälsa

Sova gott för bättre hälsa

oktober 23rd, 2015

Sleep

Utan bra sömn kommer inte kroppen att må bra. Motion och bra mat är bara en del av pusslet till din hälsosam och stark kropp. 

Vi spenderar så många timmar om dagen med att sova, det är viktigt att den sömn vi får är bra och djup för att vi ska fungera. Under natten får hjärnan en chans att slappna av och organisera alla intryck som den tagit in under dagen. Om du tror att du sover dåligt kan du försöka följa några av de här tipsen för att förbättra sömnen:

Motion och bra mat

De är en treenighet: motion, mat och sömn. Motion och bra mat kan ge bättre sömn. Om du vet med dig att du äter mycket socker, fett eller aldrig rör på dig kommer det att påverka din dygnsrytm och sömnen i allmänhet.

Melatonin

Det sägs att hormonet melatonin är väldigt viktigt för flera aspekter av hälsan, inte minst för att sova bra. Melatonin kontrollerar vår inre klocka och håller koll på när det är dags att sova och inte. Skiftarbeteare som jobbar mycket natt sover sämre på grund av att kroppen kan inte producera eller reglera melatoninnivåerna i kroppen. Med melatonin som kosttillskott har du chansen att få mer melatonin och därmed sova bättre.

Svalt rum

Man sover bättre i ett svalare rum. Ställ upp fönstret och vädra en stund innan du ska gå och lägga dig. Under täcket kommer det fortfarande vara varmt, så man behöver inte vara rädd för att frysa.

Rätt säng

Man måste även ha en bra säng. Mycket handlar om vilken typ av madrass du har. Ju mer du väger, desto hårdare madrass ska du ha så du inte sjunker ner för mycket. Memory foam-madrasser är också bra eftersom de följer kroppen konturer men här finns det också olika fastheter. Även om det känns lockande att köpa en billig säng, ska man gå till en riktig sänghandlare och verkligen provligga sängarna. Tillsammans med någon som kan mycket om sängar och sömn, kan ni hitta en som ger dig en god natts vila.