Att ta en skidtur på fjället ger en otrolig frihetskänsla som alla borde få uppleva. Kom bort från allt jobb och stress och bara njut av stillsamheten och det vackra vinterlandskapet. Att ta sig fram med skidor är dessutom det perfekta träningspasset då hela kroppen får jobba.

Långskidsåkning i vacker soluppgång

Beroende vad du vill få ut av din skiddag så väljer du antingen att gå på tur på fjället i lugn och ro eller så tar du ett rivigt träningspass i en spårad slinga. När det kommer till skidåkning finns något för alla och det är bara att känna efter vad man är ute efter. Oavsett vad du föredrar så är skidåkning väldigt nyttigt för kropp och själ. Kroppen fungerar bättre om vi använder den och i skidåkning så används varenda muskel i kroppen. En dag ute på fjället är också utmärkt ljusterapi när solen strålar mot den gnistrande snön. Du kommer garanterat känna dig frisk, stark och pigg efter en härlig skiddag ute i den friska naturen.

För att din skidåkning ska bli så rolig som möjligt så är det viktigt att du har rätt valla under skidorna. Valla är väderberoende och beror på snötyp och aktuell temperatur. På nysnö är burkvalla att föredra om det inte är extremt milt eller blött ute. När nysnön legat några dagar uppstår finkornig snö och då kan lite mjukare burkvalla användas eftersom den inte fryser vallan så lätt. När det varit milt och kramsnö ligger på marken för att sedan snabbt slå om till kyla igen så fryser snöflingorna till iskorn som kallas grovkornig snö. För att skidorna ska fästa på grovkornig snö krävs seg och slitstark valla. Mer information om hur du ska tänka kring vallning och väder hittar du här. Vädret har som i de flesta fall stor påverkan, och det gäller att alltid vara väl förberedd när man ska ut på tur.

Rekommenderade artiklar