Alla som tränar regelbundet har vid ett eller annat tillfälle kört ett träningspass trots att de haft ont någonstans. Och så länge man vet varför man har ont kan detta ibland vara fullt möjligt och inte öka risken för vidare skador. Men det gäller som sagt att vara säker.

Förutsättningarna för träning när man har ont blir i de flesta fall sämre. Men har man exempelvis ont i benet är det i regel ingen risk att gå till gymmet och köra arm- eller bålövningar. Så länge inte benen arbetar är de heller inte något hinder. Att ta på sig ett skydd som stabiliserar kroppsdelen kan dock fortfarande vara en bra idé.

Vi har ju också fall där träningen är själva anledningen till varför man bör träna. Har man exempelvis en skada man är i full fart att rehabilitera sig för kommer det skadade området många gånger behöva aktivera sig för att bygga upp styrkan, rörligheten eller båda i den. Men då är det också mycket viktigt att göra de övningar som fysioterapeuten har rekommenderat och inte chansa att inkludera andra övningar också.

Att vara försiktig med en skada är alltid det bästa sättet att hantera den. Även när man är på god väg att återhämtat sig helt bör man alltid vara noga med att göra rörelserna för övningar innan man lägger på någon form av belastning. Kan man göra själva rörelsen utan problem är det nog även säkert att börja lägga på lite motstånd också.

När man återgår till sina vanliga övningar gäller det att trappa ned en del från sin vanliga belastning innan skadan. Mest troligt har man förlorat en del muskelmassa och behöver spendera tid att träna upp den igen. En vanligt riktlinje är att man kommer behöva spendera lika mycket tid som man var borta från träningen innan man är tillbaka på samma nivå som innan. Men denna tid har även en tendens att gå upp något med åldern.

Recommended Articles