Även om du är skadad eller sjuk så kan du träna, men det är som med allt att hitta en balans. Ibland så måste kroppen få vila för att komma i form.

Träning för äldre

I dag så kan läkare skriva ut ordinerad friskvård och fysisk aktivitet istället för mediciner. Att träna sig friskare går faktiskt, till exempel diabetiker kan sänka blodsockret genom att röra på sig. Att vila sig i form gäller framförallt om du har en skada eller någon infektion i kroppen. Kroppen måste få återhämta sig och fixa sig själv. Att lyssna på sin egen kropp och lära sig när det är dags att ta det lugnt mår vi mycket bättre av. Om du har en skada i ett knä så behöver kroppen tid på sig att läka, men att bara sitta still är hellre inte bra. Lätt träning gör att ligament och senor inte stelnar. Att bygga upp muskler som gör att skadan lättare kan läka är en fördel.

Vem har inte haft träningsvärk och gett upp bara därför. Det gäller att hela tiden hålla igång och inte låta lite träningsvärk stoppa dig. Efter ytterligare några träningspass samt vila så kommer det att ge med sig. Och du kommer att inse att detta med träningsvärk inte var så farligt. Däremot om du känner att du har feber eller annan infektion i kroppen ska du absolut inte träna, då är det vila som gäller. Kroppens egna försvar kör i gång i full kraft och du får ingen energi att träna. Det kan till och med vara farligt att träna med förkylning i kroppen! Så därför är vila och återhämtning viktigt om man är förkyld.

Rekommenderade artiklar