Home > Hälsa och friskvård > Vinterlöpning

Vinterlöpning

november 16th, 2016

winter-run

Löpningen är för många en barmarksträning, som stagnerar helt under vinterhalvåret, då halka och snö sätter stopp för träningsformen. Många känner också att det är alldeles för kallt att ge sig ut på en runda och tar en viloperiod än att leta andra former för träning.

På vinterhalvåret finns det massor med olika former av uteträning som man kan ta sig an. Inte minst skidåkning i olika former. Om man väljer att lägga löparträningen på hyllan för vintern, då kan det vara vits att satsa på någon annan typ av träning för att hålla igång och inte tappa formen.

Annars så funkar det faktiskt att springa även på vintern. Det finns löparplagg anpassade att isolera från kylan, men ändå är smidiga och släpper ut fukt. Löparskor med bra grepp, både för snö och is och de som står emot väta. Det handlar bara om att ha viljan, för att fortsätta med löpningen även under vintern.

För att klä sig rätt under vintern, beror det först och främst på termometern, men lager på lager är att föredra. Ett bra underställ som transporterar bort fukt och värmeisolerar passar som lager ett. Lager två är främst för isolering och beroende på gradantalet, kan du välja ett tunnare eller tjockare plagg här. Lager tre ska vara fortsatt isolerande men även vind och vattenavvisande, samt släppa ut fukt, för att hålla dig torr och varm.